Urządzeniem powiązanym z aplikacją pod nazwą Automatic zainteresowałem się dość dawno temu, kiedy pojawiła się jego pierwsza wersja. Automatic to wtyczka wpinana w port OBD-II w samochodzie, czyli w ustandaryzowany port serwisowy, który jest w większości samochodów wyprodukowanych po 1996 roku. Zasadę działania takich urządzeń znam dość dobrze, bo testowałem ich kilka. Ciągle mnie jednak irygowało co specjalnego jest w urządzeniu Automatic, które wydaje się być zwykłym interfejsem ODB-II. Gdy pojawiła się druga generacja Automatic zdecydowałem się na zakup. Nie jest on prosty, bo urządzenie jest sprzedawane tylko w USA i w aktualnej wersji oprogramowania jest dedykowane konkretnie na ten rynek.
Siłą Automatic i powodem, dla którego to urządzenie jest kilka razy droższe (100$) niż inne podobne urządzenia są dwie rzeczy, hardware oraz software. Sprzętowo Automatic to bardzo przemyślane i nowoczesne urządzenie. Jest wyposażone w Bluetooth 4.0, dzięki któremu łączenie z naszym telefonem jest błyskawiczne i bezproblemowe, oraz posiada wbudowany GPS, dzięki któremu nasza trasa będzie zapisywana niezależnie od tego, czy jedziemy samochodem z naszym smartphonem, czy nie. Drugi atut, w sumie ważniejszy to aplikacja. W tym momencie powinienem napisać, do czego służy Automatic. Dzięki temu oprogramowaniu i urządzeniu zbieramy dane na temat naszych tras wykonywanych samochodem oraz spalania samochodu, jakie pochodzi bezpośrednio z jego komputera. Mamy tu też element grywalizacji w postaci zbierania punktów za ekonomiczną jazdę oraz odznak za efektywne przyspieszania, hamowanie, nocną jazdę itp. Wszytko dzieje się praktycznie bez naszej wiedzy, wsiadając do samochodu, system uruchamia się automatycznie i zapisuje całą naszą trasę.
Jeśli w czasie jazdy mamy naszego iPhone’a w samochodzie to trasa automatycznie zostanie przesłana do telefonu, jeśli nie to zbuforowana w urządzeniu będzie czekała na podłączenie telefonu. Po skończonej jeździe mamy podgląd całej trasy w aplikacji lub na WWW z informacją ile mieliśmy ostrych hamowań, ile ostrych przyśpieszeń oraz który fragment był najbardziej paliwożerny. Dostajemy, też informację ile dana trasa nas kosztowała. Z poziomu WWW, wszystkie dane możemy wyeksportować do arkusza kalkulacyjnego, co może być świetną opcją dla osób muszących robić kilometrówki na potrzeby np US. Niestety tu ujawnia się największa wada systemu z punktu widzenia Europejczyka. Wszystkie informacje o przejechanych odcinkach, spalaniu paliwa, kosztach są podawane w anglosaskich jednostkach miary. Ceny paliwa są zaś pobierane automatycznie dla rynku USA. Ta wada zniknie jeszcze w tym roku, bo Automatic ma wejść do sprzedaży w Europie pod koniec roku. Jestem zapisany do beta testów aplikacji dla naszych rynków i teraz czekam, aż do mnie trafi.
To o czym wspomniałem to ułamek możliwości Automatic. System wykryje np., że nas samochód uległ wypadkowi i wezwie odpowiednie służby w miejsce zdarzenia – tylko w USA. Pokaże usterki zarejestrowane przez komputer samochodu, np przepaloną żarówkę. Dzięki współpracy z NEST, nasz piec przejdzie z trybu czuwania na grzanie w tak odpowiednim momencie, aby po przyjechaniu do domu było już w nim ciepło. W połączeni z aplikacjami firm trzecich potrafi nam przekazać dużo więcej informacji o samochodzie jak np. temperatura gazów w wydechu, temperatura powietrza wpadającego do silnika, otwarcie przepustnicy, aktualną moc generowaną przez silnik itp. tip. Ilośc tych informacji może się różnić w zależności od samochodu. Zaś integracja z IFTTT to już totalnie otwarta droga do integracji z naszym całym cyfrowym życiem.
Na koniec dwie rzeczy, pierwsza to wsparcie dla Europy, na które bardzo mocno czekam, a które jak pisałem wyżej będzie w tym roku. Druga to opakowanie Automatic. Jest to kubek, który posiada atesty do używania w kontakcie z artykułami spożywczymi i idealnie pasuje do uchwytów w samochodzie. How cool is that?
kiedy CarPlay w Polsce dla BMW?
pytaj BMW
myślisz , że tego nie robiłem? Niewielu pracowników wie co to takiego? :( Czy są jakieś pojazdy innych marek, na których to działa?
Ferrari i Volvo na pewno
a nowa C klasa nie miala miec go na pokladzie czasami?
OBD-II .
O. Miło, że wejdzie do Europy. Czy mógłbyś sprawdzić czy odbiornik będzie działał z aplikacją OBD Fusion?
nie będzie – na stronie ma listę aplikacji z którymi działa
jasne – literówka
1. Bluetooth? Mailem takie urzadzenie z BT i… nielaczylo sie przez to z iPhone (oczywiscie dzialalo super z Android) – musialem kupic taka sama wersje tylko ze WiFi – caly czas lezy w schowku samochodu na wszelki wypadek.
2. Posiadam na iPhone aplikacje EngileLink – zna ktos lepsza?
3. Czy takie urzadzenie podlaczone na stale czy aby nie zdrzera pradu z akumulatora caly czas (chodzi o wylaczony i zamknety samochod) – bo wydaje mi sie ze ze raczej „doi” akumulator – temu nie zostawiam tego urzadzonka na noc w tym porcie (a to ryzyko – bo mozna zapomniec wyciagnac go)
Właśnie wróciłem z Maranello. Że mi do głowy nie wpadło żeby to sprawdzić. :)
1. Tu jest BT 4.0 łązy idealnie od ręki.
2. Takie Appki nie znam i nie znajduje jej w sklepie
3. Przy dobrym akumulatorze podobno kilka miesięcy może stać auto i nie rozładuje
C klasę sprawdzę jeszcze w tym tygodniu.
Podobne rozwiazanie oferuje Volvo, taka usługa nazywa się Volvo On Call, jest dostępna pod APPLE Store, na iOS , od lutego dostępna w Polsce, daje poza monitorowaniem trasy i parametrów jazdy itd sterowanie autem z iPhona typu włączanie zdalne ogrzewania postojowego, schładzanie auta po przez zdalne uruchamianie silnika , zamykanie okien lub otwieranie , kontrola drzwi , stan zbiornika itp. Super sprawa !jest w kabinie przycisk SOS można wezwać pomoc, gdy poduszki odpala centrala lokalizuje auto i wysyła z urzędu pomoc.
Na razie działa w nowej XC90 , fajna sprawa
1. Nooo to fuks – moze temu ze te moje urzadzonka mialy BT 3.0 lub inne niz 4.0 albo Apple jakos magicznie wydal certyfikat na takie polaczenie – kit wie
2. https://itunes.apple.com/gb/app/engine-link-obd-ii-vehicle/id591557194?mt=8
3. W sumie to sie zgadza – ale nie wszyscy maja 'kupiony-wczoraj-akumulator’ – ryzyko istnieje i warto miec je na uwadze :)
W Polsce? Nigdzie nie ma CarPlay dla BMW. Ale jest w Hyundaiach.
Pojadę w weekend do salonu i zobaczę jak to działa. Bmw – wstydź się! :)
A tak wogole to 8mil przez….. 52 MINUTY – pchales ten samochod Norbi? :)
jak pamietam w Anglii odpalanie i utrzymywanie odpalonego samochodu na parkingu = MANDAT :) takze radze uwazac z tymi nowosciami :)
Znaczy się widziałem na NYIAS, i właśnie przeczytałem, że na razie jest tylko android auto.
W Europie ogólnie zdalne odpalanie jest nielegalne.
Coraz więcej syfiaszczej elektroniki w samochodach stanowi poważny problem.
Niech coś padnie a później jest problem.
CarPlay jest w nowej A klasie po lifcie.
Nie masz racji, wolno ale na określony czas , a to reguluje kodeks
Wróćmy do zaprzęgów konnych
Warszawa
:)
wszystko zalezy co kto potrzebuje – mi sie podoba moja RAV4 z 2001 – najwiekszy hight technology w niej to…. elektryczne szyby – i to tylko te z przodu — bo na te z tylu to juz zabraklo technology :)
pasuje do iPhona ;)
http://ru3.anyfad.com/items/t1@b042bb0f-a469-49bd-aad4-50761032e2ad/Gold-bmw-x5.jpg
a na poważnie, czy można ustawić alarmy uruchamiane w momencie, kiedy przekraczany jest jakiś ważny parametr – pytam, bo udało mi sie niedawno zatrzeć silnik – nie było wcześniej żadnej informacji komputera pokładowego o przegrzewaniu.
Droga wolna proszę bardzo.
Wystarczy,jak walnie na wakacjach to prawie każdy warsztat naprawi.
Gdzie mogę znaleźć to w kodeksie? Coś takiego jak Volvo on Call BMW oferuje już 4 lub 5 lat, i jest tam wswzystko oprócz zdalnego odpalania, bo mówią, że nie jest to legalne.
To czemu nie wprowadzili w żadnym innym aucie? Tylko w tym najtańszym. Mercedes powiedział, że zacznie się od klasy C ale przenieśli wprowadzenie carplay na 3 lub 4 kwartał 2015. Masz klasę A?
Tak – są aplikacje które to potrafią
Dopiero co można na nią składać zamówienia, wiec nie, tej niestety nie mam. A co do CarPlay to większość pokazała demo w swoim aucie i na tym zakończyli. To chyba przerasta ich możliwości. Streaming audio i telefon po bluetooth daje nam podobne możliwości, bez wsparcia Siri po polsku carplay nie ma większego sensu u nas. CarPlay opiera się głównie na obsłudze głosem. Przyda sie jedynie zbeby się nim pobawic i to wszytsko. Tu mowisz do niej po angielsku a miejscowosc docelowa czy punkt POI ma zrozumiec w jezyku polskim :) lol
Czy ktoś może potwierdzić, że działa to z E65 ?
Norbert jak to kupiłeś do polski ?? na oficjalnym sklepie nie można chyba wybrać polski. Tu jest kod rabatowy 20% – ATP2014
Norbert kupiles international beta? to jest shippowane dopiero pod koniec 2015 roku. Masz moze wiecej informacji kiedy? i czy to potwierdzona informacja?
Nie mam kodeksu, wiem ze np w Szwecji wolno odpalić na 6 min , każdy kraj ma pewnie swoje przepisy , Volvo te usługę świadczy od 10 lat kiedyś telefonicznie teraz z poziomu komórki , w aplikacji przy tej usłudze jest info ze wolno to robić ale należy zapoznać się z przepisami kraju w którym to się używa
Dzięki.
Moim zdaniem muzyki przez bluetooth słuchać się nie da, kiepsko to brzmi. Jeśli chodzi o CarPlay, to pewnie będzie do zabawy. W pierwszym BMW bawiłem się idrive, teraz w drugim, podłączyłem telefon i praktycznie z tego nie korzystam, a podczas jazdy wcale. Używam za to siri, nazywa się to siri eyes cośtam i jest lepsza od zwykłego sterowania głosowego.
Ja nie mieszkam w Polsce, i dlatego CarPlay mnie zainteresowało. a w Polsce mam 40 letniego Super Garbusa więc tam CarPlay nigdy nie będzie.
Warto było kupić klase A? W salonie widziałem CLA, gdzie listwa pod ekranem trzeszczała. No ale listwa Auta nie robi, choć mercedes musiał pójść na ustępstwa.
Audio przez bluetooth w przeciętym audio brzmi równie dobrze jak CD nie mam z tym problemu to nie sala audiofilska tylko zabicie czasu podczas jazdy. Polska niestety zawsze przez wszystkich będzie traktowana po macoszemu i Siri doczekam się dopiero jak mi się iPhone znudzi. A merc to auto narzeczonej wiec ja tam go od święta prowadzę, Ska to nie jest, nawet do nowej C jej daleko z jakością wykonania i jazdy, jest za głośny na moje a CLA to to samo z dupą :) w końcu A klasę można kupić z silnikiem dacii :) wiec kompromisów sporo. Ale jednak trochę lepsza od dacii i zdecydowanie ładniejsza.
Jeśli chodzi o to Bluetooth to przeszkadzają mi szumy, o ile w Dacii nie byłaby to tragedia, to ja mam taki problem, że szum dochodzi z 16 głośników, a telefon wystarczy podpiąć i już. Ale do zwykłych rozmów bluetooth wystarcza, to nie są koncerty.
dzięki. czy możesz podać nazwę jakiejś przykładowej, dobrej aplikacji. chciałbym sie temu bliżej przyjrzeć.
Kupiłem USA, sprzęt będzie ten sam
Kupiłem w USA w BestBuy
Moim zdaniem będzie
Ten moment, gdy pierwszy raz zaczynasz żałować, że Twoje auto jest klasykiem…
Obym się tylko nie poddał i nie przesiadł z niemieckiego pięciolitrowego V8 na jakąś hybrydkę albo innego małolitrażowego bzyka dla takiego gadżetu.
Swoją drogą – ciekawe czy zapisy z takiego cuda mogą stanowić jakikolwiek materiał dowodowy przy wykroczeniach etc.