O „iOS in the car” już kilka razy wspominałem bo był zapowiadany od dawna, czyli od pierwszej prezentacji iOS 7. Dziś wreszcie Apple oficjalnie go pokazał na nowej, dedykowanej stronie www.apple.com/ios/carplay. Zaskoczeniem jest zmiana nazwy – pakiet usług będzie się teraz nazywał CarPlay, co jest moim zdaniem szczęśliwszą nazwą niż wcześniejsze „iOS in the car”. Na właśnie zbliżających się targach samochodowych w Genewie kilku pierwszych producentów ma pokazać samochody z działającym rozwiązanie. Mają to być Ferrari, Volvo i Mercedes. Docelowo również BMW, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Kia, Mitsubishi, Nissan, Grupa PSA (Peugeot, Citroën), Subaru, Suzuki i Toyota.
CarPlay to w dużym uproszczeniu przeniesienie interakcji z ekranu iPhone’a na wyświetlacz w samochodzie. Będziemy mogli na nim odebrać połączenie, ustawić nawigację czy też odczytać wiadomość, a to wszystko w interfejsie dostosowanym do obsługi w czasie jazdy samochodem, głosowo, dotykowo i za pomocą przycisków w samochodzie. Dodatkowo developerzy będą mogli dodawać do swoich aplikacji nowy widok „samochodowy”. Czyli aplikacje które mamy w naszym telefonie będą mogły wyświetlać swój interfejs na ekranie samochodu. Na dzień dobry będą to Podcast, Beats Radio, iHeartRadio, Spotify, Stitcher, ale prawdopodobnie zaraz potem pojawi się ich więcej. Mam nadzieję, że będą to też systemy nawigacyjne.
Niestety CarPlay ma wady. Pierwsza dotyczy wszystkich. Aby system działał musimy kablem podpiąć telefon do samochodu, co więcej musi być to iPhone ze złączem lightning. Podpinanie czegokolwiek kabelkiem jest dość „słabe”. Wsiadam do samochodu i często telefon zostawiam nawet w torbie w bagażniku. W takim przypadku nie zadziała mi np. nawigacja. Pewnie na ten moment nie dało się tego inaczej rozwiązać, ale moim zdaniem powinna być to technologia bezprzewodowa. Druga wada dotyczy nas w Polsce. Na oficjalnej liście liście krajów które dostaną CarPlay nie ma bowiem Polski. Nie ma jej bo technologia komunikacji z urządzeniem opiera się o Siri, a tego nie mamy w naszym języku.
Pozostaje też jeszcze przynajmniej kilka pytań bez odpowiedzi.
Czy samochody będą miały nadal swój własny system nawigacyjno/multimedialny, czy zostanie on całkowicie zastąpiony CarPlay? Myślę, że raczej będą posiadały własny, bo jeśli zastąpiony to co z użytkownikami Andorida?
Czy będzie możliwe podłączenie do systemu poprzez BT? Prawdopodobnie tak, ale jakie funkcje będą wtedy działały, a jakie nie? Mam nadzieję, że wkrótce przejadę się samochodem z CarPlay i poznam odpowiedzi na te pytania.
Na filmie w rozwinięciu macie przykład jak będzie wyglądać integracja CarPlay z samochodem Volvo XC90. Przy okazji prezentacji Volvo dowiedzieliśmy się też, że w najbliższej przyszłości CarPlay będzie działał w oparciu o Wi-Fi – to świetna wiadomość. Niezłe czasy nastają będziemy wybierać samochód pod telefon :)
W Polsce reklamują już Opla Adama z tym systemem :)
Aktualnie Opel Adam ma system SmartLink – chyba tak się nazywa czyli nie pełny CarPlay
Aaa tak, w reklamie mówią o Siri Eyes Free.
Po bluetooth to nie będzie raczej działało, a nie każde samochody mają hotspoty, więc to jest głowny problem 'kabelka’.
Nie każde samochody mają ekrany :) jak już dają ekran mogli zrobić to bezprzewodowo.
Fajna sprawa. Myślicie, że wyjdą jakieś 2dinowe radyjka, które będą obsługiwać ten system dla starszych samochodów?
Co sie stalo ze apple zrezygnowalo z litery „i” przed nazwa???
Czytałem, że Pioneer planuje https://www.facebook.com/PioneerNorthAmerica/posts/10151436891415919
Dziwne, że nie „iCarPlay”. Teraz czekamy na jailbreak dla samochodu :p
oby więcej firm się za to wzięło, ceny będą przystępniejsze.
To się Google wkurzy ;D mają swoje Google Play a tu mamy od Apple’a nowe CarPlay ;D
moim zdaniem właśnie lepiej podłączyć iPhone’a przez kabelek w aucie – szybsze, pewniejsze połączenie i przy okazji pewnie podładuje baterię zamiast zjadać ją przez bezprzewodowe połączenie
AirPlay był przed Google Play.
Fakt…zapomniałem ;)
Przy dłuższych trasach na pewno, przy paru krótkich to nieco męczące może być.
Mało powiedziane że męczące… Nie cofajmy się do poprzedniej dekady tylko idzmy wreszcie do przodu. Nie po to apple tworzył Airplay które jest czymś naprawdę rewolucyjnym w porównaniu do np. Słabego Miracast. Poz tym te „przy okazji … podładuje” super zdrowe dla telefonów też nie jest
Naprawdę trzymasz telefon w torbie, która ląduje w bagażniku? :) Wygodnie jest nosić telefon w torbie? :)
Czasem wygodnie. W samochodzie mam powiadomienia na ekranie samochodu lub na zegarku, a rozmawiam przez BT.
Kompletna porażka. Kabelek. ;)
Co jest słabego w miracast? ;)
Kabel bedzie dla samochodow ktore dotychczas sa produkowane. Potem bedzie przez wifi. „Jak informuje Volvo, początkowo CarPlay ma umożliwiać wyłącznie połączenie poprzez Lightning. Łączność za pośrednictwem Wi-Fi będzie dodana w najbliższej przyszłości.”
Nie ma tylko Renault
I Mazdy :/
A co z Audi ?
Audi idzie w system Googla
http://crackberry.com/apple-now-has-carplay-why-cant-qnx-do-same-all-phones to również skasujesz? Tym razem wrzucam posta z „zagramanicznego” forum. Apple po raz kolejny coś „wynalazło”. Jeżeli już o czymś piszesz, to rób to rzetelnie.
dotykowy ekran w samochodzie = badziew.
az dziwne, ze starajaca sie zazwyczaj utrudnic nam zycie unia europejska nie zakazala jeszcze stosowania dotykowych ekranow w samochodach z powodow bezpieczenstwa. obsluga takiego systemu sterownikiem, takim jak np. w mercedesach czy bmw, to najlepsze rozwiazanie w tym wypadku.
Zaraz Ci napisze jakieś pierdy o tym że apple na nowo zdefiniowało media w samochodzie i to że link który jest wyżej to kłamstwo bo apple miało już samochód z takim urządzeniem przed wojną. „Myślenie” applowców :D
I to tylko do nowych samochodów, Honda z 2012 już nie zabangla?